تبلیغات ویروسی [1]

تبلیغات ویروسی هر استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می­کند . که از طریق انها اشخاص تشویق به ارسال پیامهای بازاریابی به یکدیگر شده و یک پتانسیل قوی را برای رشد سریع پیامهای نمایشی و تاثیر و نفوذ انها ایجاد می­نماید . این استراتژی­ها به سرعت تبلیغات را انتشار داده و به­صورت انفجاری پیامهای تبلیغی را مانند ویروس به میلیونها نفر انتقال می­دهد . درحقیقت دراین روش سازمان با تشویق مراجعین به ارسال پیام به دوستان خود جهت عضویت یا شرکت در برنامه­های خاصی موجب افزایش اگاهی مردم از نام تجاری می­شود.

پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی ان شرکت به دوستان و اشنایان می­تواند بطور چشمگیری افزایش یابد ، درواقع شرکت از مشتریان خود برای انجام کار استفاده می­کند و مشتری با هر استفاده بی­اختیار ، فروشنده محصول می­شود. براساس این روش هر نامه­ای که توسط خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می­شود حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است ، یعنی به تعداد نامه­هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می­کنند این پیام­ها هم توزیع می­شود.

آنچه مسلم است تبلیغات ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت است. در واقع، اگر هدف عمده فعالیتهای پست الکترونیک، ایجاد نام و نشان تجاری است به منظور تحقق این هدف، می توان از تبلیغات ویروسی استفاده کرد.

دلیل محبوبیت و رواج این نوع تبلیغات عبارتند از :

  • بخش بزرگی از دوستان واعضای خانواده هر شخص روی خط است یا به­زودی به ان متصل می­شود .
  • تماس شخصی برروی وب تقریبا به صورت رایگان است ، هر شخص می­تواند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط کند و هر کدام از این صد نفر نیز به نوبه خود می­توانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند .
  • تاثیر شبکه نقش مهمی را ایفا می­کند .همانطور که افراد بیشتری ثبت­نام می­کنند ، انها می­توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند.

شرکتها می­توانند از طریق روشهایی مانند مشوقهای مالی و یا خدمات ارزشمند مشتریان خود را برای انجام این روش تبلیغات برانگیزند. در صورت بهره­گیری مناسب از امکانات گسترده این روش تبلیغات الکترونیکی قدمی بزرگ رو به جلو برداشته­ خواهد شد. این روش تبلیغات ارزان و با صرفه و برای مشتریان متنوع و جذاب می­باشد. ( فخریاسری و فرزانه ، 1384،ص. 110)

[1] Viral  advertising

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن